Stekande hetta och en hel del rullskidor!💪🏼

Hej på er. Värmen har äntligen kommit och shortsen har åkt fram på allvar nu! 🔥 I tisdags var det dessutom prick en månad kvar till skolavslutning och sommarlov, vilket är oerhört skönt såklart. Förresten får man ju ta och gratulere våra kära (?) skidrivaler i väst på dagen, om än en dag för sent. 🇳🇴 Här är dagens inlägg:👇🏼

Jo i måndags blev det en löprunda efter skolan för att inviga nya skorna- och som de gick! Mycket lättare och skönare än de gamla och lite mer terränganpassade skor, vilket är bra. 

1:00 blev passet sen duschade jag, innan morfar och jag åkte in till Örebro för att stötta KIF Örebro till 3 poäng mot Linköping. Just på den fronten gick det inte jättebra, det blev förlust med 1-4, men kul var det. 

Vi satt ganska högt upp och hade med oss varm choklad och rejält med kläder, så det vart mysigt trots att termometern visade +5°. Att vi dessutom satt en rad från svenska förbundskaptenen Pia Sundhage var ju döcoolt!! Ännu coolare var att jag fick en bild med henne. Suddig, men ändå, inte varje dag man träffar på en förbundskapten!


Inte lite starstruck!😉

Jaja det blev tisdag och tyvärr ett litet bakslag. Det har gått lite sjukdom i familjen ett tag och under dagen fick jag halsbränna, en rejäl sådan, men tänkte att det skulle gå iallafall. Jag brukar få just halsbränna men oftast kan det vara andra orsaker än en sjukdom. Dock så tog jag beslutet att inte låta det som kanske höll på att bli något bryta ut och det fick bli en vilodag. Träningen blir dock dem samma, bara att det blir lite längre pass här och där. Det är bättre att ta det lugnt en dag än att bli borta 2 veckor, så det fick bli lite pluggande, skrivning i träningsdagboken och sen kapade jag och pappa stavarna med sisådär 1,5 cm. Små detaljer är viktiga- det är sen gammalt.😌

Igår kände jag mig dock bättre och det fick bli ett rullskidpass hemifrån Fjugesta via Knista, Hidingebro, Lanna och slutligen Lekhyttan tur och retur. 29 km blev det och faktiskt mitt kanske tekniskt bästa rullskidpass någonsin! ⭐️ Tekniken efter att ha kapat stavarna blev mycket bättre och pendlingen och isättningen i stakningen blir mycket mer naturlig. Passet blev 2:30 långt och jag lade in 8 st impulser för att få lite fart, de kändes också bra och jag kom upp på stavarna på ett helt annat sätt. Därefter åkte jag hemåt och avslutade med 15 magövningar i styrka och lite MAQ-övningar. Riktigt kul att träna en sån kväll och äntligen få tekniken klaffa. Skönt!👊🏻


Idag efter skolan gick jag faktiskt och köpte en ask jordgubbar och grädde, för vad är mer somrigt än det och vad är godare än det en dag som denna? 😋

Det tyckte jag jag kunde kosta på mig för sen på kvällen blev det rullskidor igen, denna gång intervaller i Garphyttan med svart grupp i den närmast tropiska hetta som kommit. I 25 plusgrader körde vi stakintervaller på banvallen där man börjar med den kortaste och sen nästa gång tar man en längre osv. 3 rundor blev det och hejsan blåsor i händer och hejsan träningsvärk i armarna, de var rejält stumma kan jag säga. 😅

Därefter varvade vi ner och jag åkte hem och körde styrka på verandan. Totalt blev det 2:00 träning och det får gärna fortsätta vara sånt här väder på passen!😎

Nu är det inte heller långt kvar till Torsby Sommarskidskola som jag och David ska vara med på. 11-15 Juni håller det på och är som ett läger med tränare och aktiva där, samt skidåkare i vår ålder från hela Sverige. Riktigt kul ska det bli och lägret kommer innehålla bl.a skidåkning i tunneln, paddling, vandring, och som pricken över i kommer Stina Nilsson vara där! Superkul såklart och två veckor därefter drar vi till Norge, så det blir en minst sagt fin start på sommaren!🤘🏻

Nog om det. Imorgon blir det ett blandpass med cykel och lite gym innan jag tar helg och den i sin tur består av dubbla långpass, vilket inte blir helt fel i det här vädret. 👌🏻 I övrigt är det lugnt i helgen så det är bara att suga in så mycket D-vitamin som går och njuta, vi får ju se hur länge värmen stannar den här gången hehe.

Jag hittade förresten häromdagen en väldigt bra länk om stakning där man visar på teknik på ett väldigt bra sätt. För er som vill, kolla in länken så kommer ni förstå vad jag mer exakt menar med ”träff”, ”att komma upp med kroppen” eller ”pendling”. 👇🏼

Swix Stakteknik

Väldigt intressant, det är exakt det man strävar efter! Det får faktiskt avsluta dagens inlägg, så vi hörs i helgen så ha det gött till dess!👋🏻

/Filip

Kommentera

