Nu börjar det på allvar!🏃🏻

Hallå i stugorna. 

Påsken är över jag är hemma efter en fin resa och barmarksträningen är igång på riktigt nu. Bloggpausen är slut och alla bilder från resan får ni på fredag för nu tänkte jag istället fokusera mer på träningsupplägget. Min säsong började nämligen i måndags och nu har jag höjt träningsvolymen rejält och det kommer ligga på runt 35-40 h i månaden. Självklart kommer jag ta hänsyn till att jag haft sjukdomsproblem och det gäller att känna efter så man inte gör nåt dumt och blir övertränad. Det tror/hoppas jag dock inte kommer hända! Försiktighet leder inte till utveckling och jag får testa mig fram helt enkelt.

Den här veckan är det 10 1/2 h träning och i måndags drog jag igång med distanspass löpning 1:45 inkl lite rörlighet. Bra pass, men det märktes att jag inte sprungit på ett tag!


För att förtydliga är rörlighet övningar för ex rygg och bål som bidrar till stabilitet och kroppskontroll. Det här utvecklar teknik och styrka samt förebygger skador. Vissa övningar är jobbiga men det kan kännas onödigt att lägga timmar på en slags stretching, men det kommer vara viktigt i slutändan. Det här är dock kanske 15 min som avslut på ett styrke/långpass du lägger in och just nu stretchar jag ex höftböjarmuskeln och rygg lite extra! MAQ heter själva övningarna och står för Muscle Action Quality. Här hittade jag en länk som går lite djupare på det hela, så ni som är intresserade; varsågoda:👇🏼

MAQ

Igår blev det ett styrkepass med 20 min inomhuscykel på trög växel samt 30 styrkeövningar och MAQ som avslutning. Totalt 1 h och träningsvärk som ett brev på posten!😌


Under hela passet satte jag på en gammal podd med Anna & Emil som jag rekommenderar under träning, så här kommer ännu en länk:

Podd med Anna & Emil

Mycket träning nu, men idag drog jag och 3 kompisar av stavgångsintervaller i Storstenshöjden. 5 st till antalet och ungefär 20 min intervalltid rakt in på kontot. Kändes bra och det känns nu att träning ger resultat, för backen tog 4 min, vilket är fortare än tidigare. Passet blev totalt 1:45 med uppvärmning och det blev ett fint pass i solnedgången. 🙌🏻

Under resan i påsk tränade jag 3,5 h enbart styrka, men det var fortfarande ”efter-säsongs-vilo-period”. Nu har barmarken dragit igång och från och med nu är det ny säsong och nya mål med sikte på skidgymnasie! 

Går vi över på saker som egentligen inte har med träning att göra så begav jag mig i måndags till Mariebergs Galleria och fick autograf, bild och lite annat av KIF Örebros spelare. Det är inte varje dag man står med armen om en OS-silvermedaljör och straffdrottning!🌟


Under två veckor nu praktiserar jag dessutom på Nudeangs Thaifood, en thairestaurang i Fjugesta, under dagarna, så det är bara ni kommer och kikar förbi!😉

Jag har ju också gett några boktips under mina blogginlägg och här kommer ännu ett. Ännu en gång är det Fredrik Backman, den så briljanta författaren som står för en. ”Björnstad” heter den och är fantastisk. Ni MÅSTE läsa den!📚


(Obs, bilden är tagen från nätet). 

Mer än så säger jag inte nu, så ni får ha det bra tills vi hörs igen!👌🏻

So long

/Filip

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s